tisdag 4 oktober 2016

Inskrivning tisdag 4/10

Dagen började inte så bra för en stund före vi skulle åka iväg så skulle jag ta kort på ett par underbara buketter jag fått. Första fotot gick väl bra men så vänder jag mig om för att gå till den andra buketten och glömmer  att det ligger en sak på golvet. Vad händer ....... jo naturligtvis snubblar jag över den och faller pladask på mage, telefonen flög åt ett annat håll. Skrapade upp armbåge och knä , axeln fick sig en törn och jag stukade långfingret, så typiskt mig!!!!

Nåja strax före 9.00 var vi i alla fall på sjukhuset avdelning 67 för inskrivning om än lite mörbultad. Först fick jag träffa en sköterska (Eva) som gick igenom allt praktiskt och alla uppgifter som jag lämnat. Tillbaka till väntrummet, sedan var det nästa sköterskas tur (Yvonne), som tömde mig på blod, 5 stora rör blev det. hon tog även blodtryck och syreupptagning, allt var bra :-)

Tillbaka till i väntrummet igen, så var det sjukgymnastens (Margareta) tur. Hon visade hur man på bäst sätt går i och ur sängen efter operation, tog fram en blåsgrej som man ska blåsa i 10 gånger/timma, hur viktigt det är att man förbereder sig och att man kommer igång snabbt mm.

Efter det var det läkarens tur (Charlotte Palmkvist), hon pratade naturligtvis om operationen. Det kan vara så att de inte kan operera bort tarmen eftersom jag är så mycket strålad och de vet inte hur sammanväxt den är med buken, levern skulle inte vara några problem. Om de kan operera tarmen så blir det troligtvis stomi livet ut sa hon. Det blir en stor bukoperation och jag lär få vara på sjukhuset 5-7 dagar beroende på hur det går. 

Så fick vi en paus på 1 ½ timma, vi åt lunch, handlade Descutan på apoteket, promenerade, sedan satt vi ute på en bänk i det soliga höstvädret. Klockan 13.00 var vi tillbaka på avdelningen. Vi väntade en liten stund så kom Eva och visade oss ner till uppvaket där vi skulle prata med en narkosläkare. Mer väntan men till slut kom vi in till läkaren och vi gick igenom narkos mm. Min önskan är att Hansi ska få vara på uppvaket när jag kommer dit, det skulle gå bra. Upp med papper till avdelningen igen, där lämnade jag dem och fick välja ett par näringsdrycker jag ska inta kvällen innan operation. Så var det äntligen dags att åka hem, så skönt att ha haft Hansi vid min sida hela dagen, två par öron uppfattar mer än ett par.

Många tankar har jag nu, och är fullproppad med information,  hur ska operationen gå? Vad händer om det inte kan ta bort tumörerna? Hur är det att leva med stomi? och tusen andra frågor snurrar i huvudet. Så trött jag blev och lite deppig, nu är det bara  9 dagar till operation, nervöst! Tack Lena Hagström Jönsson för blommor och för tröstande ord och för att du delar med dig av dina upplevelser och kunskaper, tack min syster Marie för de vackra rosorna och tack mina underbara kollegor för den fina buketten <3 br="">



Inga kommentarer: