torsdag 29 september 2016

En sorglig dag :-(

En sorglig dag!

Onsdagen den 28/9 åkte vi till mamma på äldreboendet. Hon hade varit mycket dålig i flera dagar. Hon hade inte kunnat äta alls sedan 6 dagar tillbaka för hennes sväljreflex hade slutat att fungera. Vak hade hon som satt dygnet runt hos henne, hon fick morfin och lugnande och vi var flera som var där hos henne ofta. När vi kom dit lät det ungefär som en respirator när hon andades, precis som dagen innan. När jag, min man och min son varit där ca 2 timmar tänkte vi gå men då dök två av mina systrar upp, kändes bra för då fanns det någon där en stund till. När vi pratat en stund märker vi att mamma andades annorlunda, lugnare och tystare, hon känns även kallsvettig och kallare på armarna. Vi stannade en stund till, så hör vi att hon får ett kort andningsuppehåll, efter en stund till får hon ännu ett och så blir det ett par gånger till tills hon slutar andas helt. Allt sker ungefär under en kvart, vilken tur att vi inte gick och vilken tur att mina systrar var där. Nu var äntligen mammas liv här på jorden över, hon kämpade så länge och hade önskat detta.Klockan var då 15.48.  Ledsna blev vi förstås och en tomhet infann sig. Vi tog farväl av mamma som såg så fridfull ut där hon låg.

Till mamma

Då mammorna kom till
Var tanken ganska klar
En mamma har nå`t i sig
Som ingen annan har
Hon ger dig all sin omsorg
Försöker att förstå
I alla livets väder
Hon är att lita på
Du som haft mig vid ditt bröst.
Vid behov gav du mig tröst.
Du förstod när jag var sjuk.
Du smekte mig med hand så mjuk.
Mötte mig på min nivå.
Fick mig läxorna att förstå.
Med en ängels tålamod
ingav mig med eget mod.
Känner tacksamhet så stor
till min kära gamla mor.


 

Tordagen den 29/8

Efter en orolig natt med mycket tankar och minnen var det dags att åter möta en dag. Jobbar inte idag och inte imorgon heller. Hansi åkte iväg på en arbetsintervju, bara att hålla tummarna till att det leder till något. Efter det åkte vi hem till min ena syster, vi fikade och satt och pratade om allt möjligt. Vi gick även igenom lite praktiskt inför mötet med begravningsbyrån som är imorgon. När vi kom hem låg kallelsen till sjukhuset som jag väntat på.  På tisdag ska jag på inskrivningsbesök, operationen blir den 13/10!

Inga kommentarer: