onsdag 25 november 2009

LCHF

Jag har fått en hel hög med recept efter LCHF metoden, tänkte jag skulle lägga ut dem här vartefter jag prövar dem. Det första receptet blir färsfylld aubergine. Lättlagad var den och ganska god påminner lite om lasagne och framförallt var den väldigt mättande. Nästa gång jag gör den ska jag se till att ha sallad hemma för det saknade jag det behövs något som bryter lite.


Köttfärsfylld aubergine med ostsås


För: 4 personer
Tillagningstid: 15-20
LCHF-kost

Ingredienser
2 auberginer

600 g köttfärs

Olivolja

Smör

2 msk tomatpuré

Salt

Svartpeppar

2 tsk timjan eller annan kryddört

Sås:

4 dl crème fraiche

2 dl vispgrädde

2 msk philadelphiaost

200 g riven ost

Salt

Vitpeppar
Beskrivning
Dela en lite större aubergine på längden och gröp ur innehållet med sked. Tärna innehåll och stek
det i olivolja och lägg åt sidan. Stek även skalen lite grann.

Stek köttfärsen i smör. Lägg i det stekta aburigineinnehållet. Låt smälta ihop lite. Tillsätt tomatpuré
och krydda.

Ostsås:

Koka ihop grädde och philadelphiaosten och tillsätt CF, låt koka upp och tillsätt den rivna osten.
Smaka av med vitpeppar, salt kanske finns så det räcker i osten.

Fyll aubergineskalet med köttfärsen varvat med ostsåsen. Gratinera i 225 grader varm ugn.

Inga kommentarer: