fredag 1 april 2011

1:a behandligen

Så var det bara att ge sig iväg till första behandlingen, jag skulle vara där klockan 8.00.
Det var med tunga steg och motsträvig känsla jag gick dit men det är ju tur att det finns så bra hjälp att få intalade jag mig.
Sköterskan Ann-Sofie tog hand om mig och gav mig en säng sedan var det bara att köra igång.
Jag måste ge en eloge till all personal här de är hur gulliga och omtänksamma som helst.
Atmosfären på avdelningen är också bra, den är trots allt glädjande.
Man skulle ju kunna tro att det blir dystert här med tanke på varför man är här men alla är glada, pratar och skämtar både personal och patienter.
Det blir ju mycket prat om sjukdomar, 95% skulle jag gissa men det är skönt att prata med de som är i samma situation, blir en bearbetning det med :-)
Hansi var med vilket också underlättar och stackarn fick sitta på en klappstol under tiden :-(

Efter att ha satt in nålen som gick smärtfritt så blev det lite koksalt, sedan Cortison (så om ett tag kommer ansiktet bli som en fotboll), sedan var det Tavegyl som är något för allergisk reaktion och efter det 2 cytostatika och sedan avslutades det hela med koksalt igen, många drinkar blev det, haha.
Visste ni att cytostatika är gjort av idegran, det visste inte jag trots tidigare behandling?
Alltid lär man sig något nytt!
Behandlingen gick utan problem blev bara lite tung i huvudet, förra gången jag gjorde det däckade jag och sov den mesta tiden men då hade jag ju genomgått en operation innan så det kanske hade sin inverkan.
Halv två var jag färdig att kopplas ur.
Mycket papper och information fick jag med mig, jag kan få gå en sminkkurs på ett par timmar, det lät kul tror jag ska nappa på det.


Efteråt åkte vi och hälsa på lilla Hugo och Jennie :-)
Fast först blev det en tur till Apoteket för att hämta ut olika mediciner, 500:- fattigare blev jag!!
Hugo gör verkligen nytta för själen jag glömmer allt när han är i närheten, det är ju så mycket glädje, livslust och energi i honom.
Härligt att träffa Jennie med, bättre dotter kan man inte önska sig :-)
Fick en liten trötthetsdipp men annars gick allt bra denna dagen.

Idag är det en ny dag och jag mår än så länge bra, hade lite svårt att sova inatt, lite halsbränna och rodnande kinder men inget annat.
Det bästa är att det infunnit sig ett lugn och jag har hittat fightern inom mig igen.
Vet att jag kanske kommer att må dåligt och få mina dippar ibland men förhållandevis känns det lugnt just nu:-)

Här är ett par foton från sjukhuset och sedan en vidosnutt på Hugo men ni får lägga huvudet på sned när ni ska kolla för det gick inte att rotera klippet, hoppas ni inte får nackspärr, ni gör det på egen risk :-)





2 kommentarer:

Hansi sa...

Snart lär sig Hugo styra vagnen också =)

Anette sa...

Ja det går snabbt framåt :-)