söndag 4 december 2016

Onsdagen den 28 november

Dag 1:

9.30 var jag på onkologen som planerat, där tog sjuksköterskan Emma emot mig. Hon kopplade in en kanyl i armen, jag är svårstucken så de ska sätta in en porth a cath så småningom. Många vätskor är det som ska in, två sorters cytostatika, kortison, något mot illamående, urindrivande, koksalt och säkert något mer jag glömt av. Allt fungerade bra, skönt att ha Hansi bredvid sin sida som höll koll på mig om jag skulle få någon allergisk reaktion. Förra gången fick jag det av den ena cytostatikan men nu hade bytt ut det mot en "kusin", det fungerade bra som tur var. Mycket information fick jag, tur att man få med sig en pärm hem med allt. Mer medicin som ska tas hemma, kortison naturligtvis, tabletter mot illamående och tabletter mot förstoppning om jag skulle få det och till slut remiss till provtagningen. Klockan 16 var jag färdig och vi åkte iväg och åt en hamburgare innan vi åkte hem. Mådde bra hela kvällen men lite metallsmak i munnen börjar det komma. Lovade Marie (min frisör) att lägga ut en bild på mig i peruk så det kommer här, det andra fotot är när jag precis blivit inkopplad med alla slangar :-)


Dag 2:

Vaknade efter en orolig natt.  Gick upp och gjorde frukost, idag var det Hansis tur att få frukost på sängen för idag är det hans födelsedag, paket och lite sång fick han med.  Jag hade lite svårt att få i mig frukosten som annars är den bästa måltiden jag vet. Har mer metallsak i munnen idag och då smakar det inte gott men det är bara att äta för hungrig är jag. 8 kortison brustabletter fick jag också ta , är alldeles rödrosig i ansiktet av all kortison, lite lätt illamående har jag med och trött så vi låg extra länge idag. 

 Dag 3:

Denna dag kommer jag kalla helvetesdagen! Usch vaknade och mådde illa, bara att springa till toa och spy. Tog tablett mot illamående så var det bra en liten stund. Åt frukost som kom upp direkt, fick ta en ny tablett för jag måste få i mig något i magen för kortisonet får inte tas på fastande mage, 6 stycken kortisontabletter skulle ner idag. Det gick bra till slut och illamåendet höll sig borta ett par timmar, sedan började det igen. Så höll jag på hela dagen, från soffan till toan, var helt borta denna dag orkade inte göra något överhuvudtaget. Denna dag jobbade Hansi, kanske lika bra så han slapp se det värsta. Förra gångerna jag haft det har det inte varit så här illa, då kräktes jag en gång så var det bra, måste höra om de har några bättre tabletter mot illamåendet. Kräktes sista gången vid läggdags.

Dag 4:

Orolig natt men inga kräkningar under natten, så skönt. Dagen gick i dimma, så orkeslös, halvslumrade i soffan hela dagen. Metallsmak och lätt illamående sitter i, värk i benen men det kan avhjälpas med Alvedon för ett tag. Idag var det 4 stycken kortison som skulle ner, inga problem. Kunde äta lite idag, viss mat går inte alls och annan smakar riktigt bra. Hansi pysslar om mig och ställer upp till max, vilken underbar man jag har. Kollade lite på Tv på kvällen.

Dag 5:

Fortfarande skakig, krafterna är inte tillbaka än. Ville gå ut en liten stund men det var inte att tänka på så idag har det blivit lite mer tid vid dator och tv, har till och med tvättat lite. Sista kortisonet för denna behandlingen, 2 stycken denna dag. Ätit ganska bra så nu hoppas jag mina krafter kommer tillbaka. Ska ringa min sköterska imorgon och fråga om jag kan få skjuta på nästa behandling, den ska ju vara den 21/12, känner att julen ligger i farozonen. Hoppas hoppas hoppas de kan göra det för mig men chansen är väl liten. Håll tummarna för att det går.
Ha en trevlig vecka alla goa vänner!



Inga kommentarer: