torsdag 17 mars 2011

Biopsi

Klockan 8.00 infann vi oss på avdelning 70 på Sahlgrenska.
Undrade så hur den här dagen skulle bli. Sköterskan tog lite prover och jag fick ett fint armband på mig med namn och personnummer, ifall jag skulle rymma eller gå vilse, haha.
Efter lite väntan fick jag prata med läkaren och naturligtvis skulle hon också klämma på magen.......hmmm undra hur många som gjort det nu!
Avdelningen hade fullt så jag fick en säng på dagvården istället.
Väl där fick jag byta om till rock och långa vita strumpor, så sexigt :-) , sedan var det bara att krypa ner, å helt plötsligt kände jag mig sjuk, hihi.

Vänta fick vi göra igen, klockan var 11.20 när jag rullades in på ultraljud, 50 minuter tog alltsammans. Det gick bra det var inte så farligt.
Själva provet togs med en stor spruta som de sköt in tre gånger, det small till som när man skjuter med en häftpistol, innan hade jag fått bedövning som tur var annars hade jag väl skrikigt högt!!!!
När allt var klart så bad jag henne höja huvudänden på sängen men se det gick inte var tvungen att ligga platt, och du får inte skratta heller sa hon :-o

Jag fick ligga kvar på avdelningen till 15.30 för att det inte skulle bli några blödningar.
Gullig personal var det och jag hade en rolig sköterska, typiskt jag som inte fick skratta :-(
Hansi var med mig hela dagen, det var tryggt och han fick passa upp mig med lite drickbart och smörgås eftersom jag inte fick gå upp, härligt att ha sällskap en sådan här lång dag.

Nu är det bara att vänta på provsvaren som tar ca. 1 vecka, kommer väl vara ett psykiskt nervvrak till dess.
Jobba får jag i alla fall men jag får inte lyfta tungt och jag ska ta det lugnt. Blir till att utnyttja kollegorna ett tag, stackars dom.

2 kommentarer:

Hansi sa...

Kycklingen var god. Jag passade på att äta upp patientens mat =)

Anette sa...

Det var du väl värd så som du ställer upp och det var ju lite svårt för mig att äta liggande!!! Kul att det smakade bra, första gången du fick testa sjukhusmat :-)