måndag 17 oktober 2016

Torsdagen den 13/10, Operationsdagen!

Nu ska jag dra mig till minnes och skriva lite om det jag varit med om de senaste dagarna.
5.45 infann jag mig på avdelning 67 , jag fick eget rum, nummer 6. Fick byta om och fick dropp kopplat i armen och några tabletter, sedan var det bara att vänta. Strax efter 7 bar det iväg till operation. Väl där fick jag flytta över till operationsbordet och det pysslade om mig med en massa saker. Hansi var med mig hela tiden och åkte först hem när jag åkte in till operationssalen, klockan var väl ca 7.30.  Där kopplade de in EDA, ryggbedövning. förra gången var det hemskt jobbigt kom jag ihåg men denna gången gick det riktigt bra, så var det dags att sova ett tag.


Klockan var 16.00 när jag vaknade upp, kom ihåg att det första jag gjorde var att känna eter om jag hade stomipåse på magen, där fanns ingen, nej tänkte jag de har inte kunnat ta bort tumörerna. Då hörde jag Hansis röst som sa att allt gått bra och till det bäst, de hade fått bort tumörerna och jag slapp stomi, vilken lycka :-) Det jag mest längtade efter var vatten för fy vad torr i munnen jag var, som sandpapper, aldrig har väl vatten smakat så gott.  Röntgen kom och röntgade cvk:n, lite bökigt men det gick bra. Vid 20.00 var vi tillbaka på salen och Hansi åkte åter hem. Droppet åkte bort och nu var det blodtrycks, syre och pulskontroller var tredje timma.

Fredagen den 14/10

Idag mår jag bra, eda är helt otroligt, inget ont alls. En liten yoghurt åt jag till frukost och det gick fint. Sedan skulle jag upp från sängen till stolen, det kändes okej, lite illamående men det gick snabbt över. Läkaren gick ronden och hon berättade att allt gått så bra, de hade fått bort allt. Efter ett tag kom sjukgymnasten och vi tog en liten promenad i korridoren, kändes helt ok och hon skojade med att det är ju bara att åka hem så bra som det här går. Dagen förflöt på, åt på rummet denna dag. Hansi, Jonas och Peter  kom på besök. Jag fick så vackra rosor av dem.

Lördagen den 15/10

På nätterna går det si sådär att sova, man blir ju störd hela tiden men det är ju ett måste. Vill också tala om att personalen här är helt otroligt gulliga all eloge till dem. Första duschen , så skönt, efter den känner jag mig ännu friskare. Dagen bestod som vanligt av promenader i korridoren, blåser gör jag också i en slags pipa, varannan timma för att få upp eventuellt slem och slippa lunginflammation, måltider som är väldigt små måste vara försiktigt så här i början och matlusten är ju inte så stor, läsning och härligast av allt är när jag får besök. Idag kom Hansi, Jonas, Jennie och Martin och jag fick finsk marmelad till Hansis glädje :-) Min man stannade kvar när de andra åkt, han fick tillåtelse att stanna länge eftersom jag har eget rum. Han hade köpt Bingolotter och vi spelade, jag vann 100 kronor, jippie!

Söndagen den 16/10

Idag ska edan bort och även katetern. Edan tog de bort på morgonen, kändes inte alls. Jag fick morfintabletter, både långtidsverkande och korttidsverkande. Oj så trött jag blev av dem, hade svårt att hålla ögonen öppna, sov från och till ända fram till 17 tiden men ont hade jag fortfarande inte som tur var. Katetern tog de också bort utan bekymmer.  Hansi kom som vanligt på besök, vi sov en timma ihop på rummet, jag i sängen och han i fåtöljen, hihi, sedan piggnade jag till  som tur var. Jag fick byta rum idag, de skulle måla om det rum jag hade. Fick nummer 8 istället, fortfarande eget och lite större så det gjorde ju ingen. 

Måndagen den 17/10

Blev ingen direkt sömn inatt. sov väl för mycket igår. Första dagen jag var riktigt sugen på frukost, efter det tog jag en dusch och sedan kom läkaren in. Jag får åka hem idag eftersom allt gått så fint och allt fungerar med magen, hurra!!!. Hon berättade också att jag hade en lång tjocktarm därför kunde de undvika stomi, de hade tagit bort en lång bit men den bit som var kvar var längre. Nu åkte sista slangen bort, cvkn, kändes inget det heller. Blev mycket information från sköterskan vad jag ska tänka på, vilka mediciner jag ska ta osv. Klockan två kommer Hansi och då bär det av hemåt igen. Tack alla för all er stöttning de här dagarna har känts så himla gott att läsa allt på facebook, messenger, snapchat, sms och telefonsamtal.. Är så glad att allt gått så bra, att jag fick ett så bra besked när jag vaknade upp efter operationen det  hjälpte mig till en stark positiv känsla och då går allt lättare :-D
Hemma hade Hansi köpt bakelse och blommor, så gulligt :-)
 

Inga kommentarer: